:

دراین فصل به وسیله آزمون های آماری به بررسی فرضیات محقق می پردازیم. بدین منظور ابتدا به کمک آمار توصیفی ویژگی های گروه های نمونه و همچنین شاخص های آماری متغیرها را مورد بررسی قرار خواهیم داد و سپس ضمن بررسی مفروضات آماری از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری برای آزمون فرضیات آماری مطرح شده استفاده خواهیم کرد.

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

۲-۴: توصیف داده ها :

جدول۱-۴: شاخص های توصیفی خرده آزمون تشابهات وکسلر برای گروه های با خود تنظیمی بالا و پایین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

استدلال تعداد میانگین انحراف استاندارد
خود تنظیمی بالا ۳۰ ۵۳۳/۲۲ ۹۱۰/۱
خود تنظیمی پایین ۳۰ ۹۳۳/۱۵ ۳۱۹/۳
مجموع ۶۰ ۲۳۳/۱۹ ۴۲۷/۴

بر اساس داده های ارائه شده در جدول ۱-۴ میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالا در آزمون خرده تشابهات وکسلر( متغیراستدلال) ۵۳۳/۲۲ و انحراف استاندارد نمره آنها برابر با ۹۱۰/۱ می باشد، همچنین میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی پایین در آزمون خرده تشابهات وکسلر( متغیراستدلال) ۹۳۳/۱۵ و انحراف استاندارد نمره آنها برابر با ۳۱۹/۳می باشد.

نمودار۱-۴ : نمودار مقایسه میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالاو پایین در خرده آزمون تشابهات وکسلر (کارکرد اجرایی استدلال)

برطبق اطلاعات ارائه شده درنمودار ۱-۴ میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالا ۵۳/۲۲ و میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی پایین در کارکرد اجرایی حافظه کوتاه مدت برابر با ۹۳/۱۵می باشد.

جدول۲-۴: شاخص های توصیفی خرده آزمون حافظه ی عددی وکسلر برای گروه های با خود تنظیمی بالا و پایین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حافظه ی کوتاه مدت تعداد میانگین انحراف استاندارد
خود تنظیمی بالا ۳۰ ۵۶/۲۳ ۱۰۷/۲
خود تنظیمی پایین ۳۰ ۲۰۰/۱۷ ۵۱۴/ ۲
مجموع ۶۰ ۳۸۳/۲۰ ۹۴۹/۳

بر اساس داده های ارائه شده در جدول ۲-۴ میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالا در خرده آزمون حافظه ی عددی وکسلر( متغیرحافظه ی کوتاه مدت ) ۵۶/۲۳و انحراف استاندارد نمره آنها برابر با ۴۲۴/۰ می باشد، همچنین میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی پایین در خرده آزمون حافظه ی عددی وکسلر( متغیرحافظه ی کوتاه مدت) ۲۰۰/۱۷و انحراف استاندارد نمره آنها برابر با ۵۱۴/۲ می باشد.

نمودار۲-۴ : نمودار مقایسه میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالاو پایین در خرده آزمون حافظه ی عددی وکسلر (کارکرد اجرایی حافظه کوتاه مدت)

برطبق اطلاعات ارائه شده در نمودار ۱-۴ میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالا ۵۷/۲۳ و میانگین نمرات دانش آ موزان با سطوح خود تنظیمی پایین در کارکرد اجرایی حافظه کوتاه مدت برابر با ۲۰/۱۷ می باشد.

جدول۳-۴: شاخص های توصیفی آزمون آندره ری اول گروه های با خود تنظیمی بالا و پایین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سازماندهی برنامه ریزی تعداد میانگین انحراف استاندارد
خود تنظیمی بالا ۳۰ ۱۶۶/۳۲ ۶۹۲/۲
خود تنظیمی پایین ۳۰ ۳/۲۷ ۳۷۴/۳
مجموع ۶۰ ۷۳/۲۹ ۸۹۶/۳

بر اساس داده های ارائه شده در جدول ۳-۴ میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالا در آزمون آندره ری مرحله اول ( متغیر سازماندهی- برنامه ریزی ) ۱۶۶/۳۲و انحراف استاندارد نمره آنها برابر با ۶۹۲/۲ می باشد، همچنین میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی پایین در آزمون آندره ری مرحله اول ( متغیر سازماندهی- برنامه ریزی ) ۳/۲۷و انحراف استاندارد نمره آنها برابر با۳۷۴/۳ می باشد.

نمودار۳-۴ : نمودار مقایسه میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالاو پایین در خرده آزمون آندره ری اول (کارکرد اجرایی سازماندهی –برنامه ریزی)

برطبق اطلاعات ارائه شده در نمودار ۲-۴ میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالا در کارکرد اجرایی سازماندهی –برنامه ریزی۱۷ /۳۲ و میانگین نمرات دانش آ موزان با سطوح خود تنظیمی پایین در کارکرد اجرایی سازماندهی –برنامه ریزی برابر با ۳۰/۲۷ می باشد.

جدول۴-۴: شاخص های توصیفی آزمون آندره ری دوم گروه های با خود تنظیمی بالا و پایین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سازماندهی برنامه ریزی تعداد میانگین انحراف استاندارد
خود تنظیمی بالا ۳۰ ۵۰/۲۹ ۳۶۰/۳
خود تنظیمی پایین ۳۰ ۵۰/۲۵ ۰۰۰۲/۳
مجموع ۶۰ ۵۰/۷۰ ۷۴۸/۳

بر اساس داده های ارائه شده در جدول۴-۴ میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالا در آزمون آندره ری مرحله دوم ( متغیر سازماندهی- برنامه ریزی ) ۵۰/۲۹و انحراف استاندارد نمره آنها برابر با ۳۶۰/۳ می باشد، همچنین میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی پایین در آزمون آندره ری مرحله دوم ( متغیر سازماندهی- برنامه ریزی )۵۰/۲۵ و انحراف استاندارد نمره آنها برابر با۰۰۲/۳ می باشد.

نمودار۴-۴ : نمودار مقایسه میانگین نمرات دانش آموزان با سطوح خود تنظیمی بالاو پایین در خرده آزمون آندره ری دوم (کارکرد اجرایی سازماندهی –برنامه ریزی)

۳-۴ : تحلیل داده ها :

در این قسمت بر اساس هر کدام از فرضیه ها نتایج تحلیل استنباطی ارائه می گردد.

فرضیه اصلی :

بین دوگروه دانش آموزان با خود تنظیمی بالا و پایین در مؤلفه های کارکردهای اجرایی (استدلال، برنامه ریزی- سازماندهی و حافظه کاری) تفاوت وجود دارد.

به منظور آزمون این فرضیه از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. که هر یک از کارکردهای اجرایی به عنوان متغیر وابسته و سطوح یادگیری خودتنظیمی(بالاو پایین ) به عنوان متغیر مستقل می باشد.

جدول ۵-۴:آزمون تحلیل واریانس چند متغیره به منظور تعیین تفاوت بین سه گروه متغیرهای استدلال، سازماندهی – برنامه ریزی، حافظه ی کاری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اثر ارزش F سطح معناداری درجه آزادی فرضیه درجه آزادیخطا مجذور اتای سهمی
اثر پیلایی ۷۹۴/۰ ۰۸۹/۵۳ ۰۰۱/۰ ۴ ۵۵ ۷۹۴/۰
لامبدای ویلکز ۲۰۶/۰ ۰۸۹/۵۳ ۰۰۱/۰ ۴ ۵۵ ۷۹۴/۰
اثر هوتلینگ ۸۶۱/۳ ۰۸۹/۵۳ ۰۰۱/۰ ۴ ۵۵ ۷۹۴/۰
بزرگترین ریشه ی روی ۸۶۱/۳ ۰۸۹/۵۳ ۰۰۱/۰ ۴ ۵۵ ۷۹۴/۰

نتایج مندرج در جدول ۵-۴ نشان می دهد که نسبت fچهار آزمون اثر پیلایی، لامبدای ویلکز، اثر هتلینگ، بزرگترین ریشه ی روی(برای نشان دادن اینکه حداقل بین یکی از میانگین ها تفاوت وجود دارد) معنادار است و فرضیه اصلی پژوهش تایید می شود. چون مقدار f محاسبه شده ( ۰۸۹/۵۳=F ) در درجات آزادی ۴ و ۵۵ از مقدار f جدول(۵۰/۲=F) بزرگتر است. بنابراین فرض صفر با اطمینان ۹۹% رد می شود و نتیجه می گیریم که بین دانش آموزان با خودتنظیمی بالا و دانش آموزان با خود تنظیمی پایین در متغیرهای استدلال، سازماندهی- برنامه ریزی، حافظه ی کاری تفاوت وجود دارد. نتایج آزمون های اثر پیلایی، لامبدای ویلکز، اثر هتلینگ، بزرگترین ریشه ی روی نشان می دهد که تفاوت بین سطوح متغیر مستقل در ترکیب خطی متغیر های وابسته معنی دار است. جدول بالا نشان می دهد چون عامل مورد نظر در این پژوهش فقط دو سطح دارد آزمون های گزارش شده عین هم می شوند. به این دلیل که عامل دو سطحی فقط یک درجه آزادی دارد، فقط یک راه برای ترکیب متغیرهای وابسته مختلف وجود دارد. اما وقتی که عامل مورد نظر بیش از دو سطح دارد آزمون های گزارش شده F برای چهار آزمون آماری معمولاً متفاوتند و امکان دارد بعضی معنی دار باشند و برخی نباشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیرها F درجه آزادی۱ درجه آزادی۲ سطح معناداری
حافظه کاری ۸۱۸/۱ ۱ ۵۸ ۱۸۳/۰
استدلال ۵۱۲/۱۹ ۱ ۵۸ ۰۰۱/۰
سازماندهی- برنامه ریزی(آندره ری۱) ۲۷۶/۴ ۱ ۵۸ ۰۴۳/۰
سازماندهی-برنامه ریزی(آندره ری۲) ۹۴۴/۰ ۱ ۵۸ ۳۳۵/۰

جدول۶-۴: آزمون تساوی خطای واریانس لوین

با توجه به نتایج جدول، از آنجا که مقدار معناداری در همه متغیرها بزرگتر از۵ ۰/۰ )۰۵/۰<p ) می باشد، بنابراین واریانس ها برابر هستند. این نتایج از این جهت حائز اهمیت هستند که نشان دهنده پایایی نتایج بعدی می باشند.

در جدول زیر نتایج اثرات بین گروهی متغیرهای وابسته در گروه های با خود تنظیمی بالا و پایین در سه متغیرهای استدلال، سازماندهی-برنامه ریزی و حافظه ی کاری را نشان می دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر وابسته درجه آزادی ۱ درجه آزادی ۲ میانگین مجذورات f سطح معناداری مجذور اتا
حافظه ی عددی ۱ ۵۸ ۰۱۷/۶۰۸ ۹۶۸/۱۱۲ ۰۰۱/۰ ۶۶۱/۰
خرده تشابهات ۱ ۵۸ ۴۰۰/۶۵۳ ۱۰۰/۸۹ ۰۰۱/۰ ۶۰۶/۰
آندره ری مرحله اول ۱ ۵۸ ۲۶۷/۳۵۵ ۱۲۵/۳۸ ۰۰۱/۰ ۳۹۷/۰
آندره ری مرحله دوم ۱ ۵۸ ۰۰۰/۲۴۰ ۶۳۳/۲۳ ۰۰۱/۰ ۲۹۰/۰

۷-۴ : نتایج اثرات بین گروهی متغیرهای وابسته در گروه های با خود تنظیمی بالا و پایین در سه متغیرهای استدلال، سازماندهی-برنامه ریزی و حافظه ی کاری

با توجه به نتایج جدول بالا و با توجه به اینکه ما در اینجا از چهار گروه عددی برای سه متغیر وابسته خود استفاده نموده ایم ، برای تعیین معنادار بودن نتیجه نهایی از تصحیح بنفرونی استفاده نموده و مقدار P که ۰۵/۰ بود را به ۴ تقسیم می نماییم، که با توجه به اینکه حالا (۰۱۲۵/۰=p ) برای آزمون معناداری مد نظر قرار می گیرد.

F محاسبه شده در تمام آزمون ها از Fجدول که(۰۴/۰=F) بزرگتر می باشد. لذا با اطمینان ۹۵

مقایسه ی کارکردهای اجرایی( استدلال، سازماندهی برنامه ریزی و حافظه ی کاری) با سطوح یادگیری خود تنظیمی در دانش آموزان مقطع سوم متوسطه در سال تحصیلی (۹۱ ۹۲)

تأثیر برنامه ریزی فرهنگی از طریق برنامه تلویزیونیاز تو می پرسند بر رفتار فرهنگی موردکاوی مردم شهر تهران،مناطق۱،۳،۴،۵،۱۰،۱۵_۳- قسمت ۱۱

  ,تنظیمی ,آزمون ,۴ ,میانگین ,های ,    ,خود تنظیمی ,دانش آموزان ,آموزان با ,با سطوح ,همچنین میانگین نمرات ,نمودار مقایسه میانگین ,مقایسه میانگین نمرات ,تنظیمی بالاو پایین

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


AliReza Mohamadi Anbaran علیرضا محمدی عنبران طراحی سایت شزکتی مطالب اینترنتی هفدهمین «جشنواره فیلم فجر تهران» در مشهد photilitde برق 20 Michele novinkeyhonar neginature میرممد